Het leiden van een eigen online bedrijf (e-business) is een opwindende bezigheid , en met e-commerce platforms zoals Squarespace, Etsy, en Selz die het online verkopen van goederen gemakkelijker maken dan ooit, is nu een fantastische tijd om een bedrijf te leiden.
Zoals genoemd in een artikel op website Statista, laten statistieken zien dat 40% van de internetgebruikers wereldwijd wel eens goederen hebben aangeschaft via het web. Dit percentage staat gelijk aan meer dan 1 miljard online kopers – een aantal dat naar verwachting alleen maar gaat groeien.
Ondanks de enorme klantenzone en het verkopen van producten over de hele wereld, is het leiden van een eigen online bedrijf echter niet zonder uitdagingen. Hieronder staan vier uitdagingen die bijna alle online bedrijven tegenkomen, samen met nuttige suggesties om er mee om te gaan:
Geld
Het hoeft niet gezegd te worden dat geld bovenaan het lijstje uitdagingen staat voor de meeste mkb’s. Beschikking hebben over het benodigde werkkapitaal om een bedrijf effectief te runnen is essentieel. Het commercialiseren van een online bedrijf, het aanschaffen van inventaris en het verhogen van de productie op basis van vraag zijn allemaal vitaal voor een bedrijf en vereisen allemaal een zekere mate van beschikbaar werkkapitaal. Er voor zorgen dat de ondernemer elke maand genoeg werkkapitaal heeft om het bedrijf te onderhouden kan uitdagend zijn, maar gelukkig zijn er passende financieringsopties beschikbaar.
Waar zijn de klanten?
Ondanks het feit dat iedere verkoop een bevredigend gevoel geeft, is het werkelijke doel het realsieren van constante verkopen en terugkerende klanten. Voor een ondernemer met eenmalige verkopen, is het uitbreiden van de klanten- of cliëntenbestand een ‘must’, waarmee de kans op meer verkopen worden verhoogt. Uitsteken boven de rest, en het vinden van potentiële klanten kan echter lastig zijn. Het goed inventariseren van het klantenbestand door het commercialiseren van diensten en het creëren van naamsbekendheid via Facebookadvertenties of andere betaalde advertenties zijn effectieve manieren om potentiële kopers te vinden en aan te spreken.
Te snelle groei
Het is een ongelooflijke ervaring om te zien hoe een bedrijf groeit met de uitbreiding van het klantenbestand. Maar als het aankomt op bedrijfsgroei, is het tempo van de groei erg belangrijk. Met de verhoging van bestellingen worden de kosten òok hoger. Om aan klantbestellingen te voldoen, kan het zijn dat de ondernemer de productie moet verhogen, extra personeel moet aannemen, extra verkopers of leveranciers moet aannemen, of de inboedel moet vergroten.
Als er niet de financiële middelen zijn om de groei van het bedrijf te ondersteunen, kan het zijn dat de ondernemer de groei van het bedrijf niet meer kan bijhouden, waardoor het niet meer goed mogelijk is te voldoen aan de vraag van de klant. Gelukkig zijn daar oplossingen voor.
Alles zelf doen
Alles zelf doen is wellicht de enige optie bij de start van een online bedrijf, maar als de verkopen groeien en het bedrijf groeit, is het misschien niet meer mogelijk of te tijdverslindend om dit alleen te doen. Sterker nog, een goede time-management is een van de uitdagingen voor een klein bedrijf die het vaakst over het hoofd wordt gezien. De lange uren, de verantwoordelijkheid en de druk om iedere dag te presteren kunnen zwaar op een ondernemer drukken. Gebruik de tijd, energie en middelen dus zo verstandig mogelijk.
Kijk wat er moet gebeuren, zowel op de korte als op de lange termijn, en kijk dan naar welke taken het beste uitbesteed kunnen worden aan bijvoorbeeld freelancers of aannemers.
B2Businesslening kan de ondernemer helpen . B2Businesslening biedt eenvoudige leningen tot €100.000 aan mkb’s en er is geen zekerheidstelling benodigd. De online aanvraag kost minder dan 5 minuten om in te vullen, en de gemiddelde aanvraag wordt binnen een werkdag goedgekeurd. Het benodigde werkkapitaal ontvangt de ondernemer in slechts één dag. Bovendien kan de ondernemer de lening op elk moment boetevrij aflossen en wanneer hij dat doet wordt alleen lopende rente tot op de dag van aflossing in rekening gebracht. Zo heeft de ondernemer maximale controle over zijn of haar kapitaal. Zonder verdere, onnodige kosten.